Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2011

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΝΟΝΟΜΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ( ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ)


ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ
---------------------------------------------------------------------

ΓΟΥΝΑΡΗ 2                                               ΤΗΛ: 2104274112

1ος ΓΡΑΦΕΙΟ Ν. 6                                       FAX: 2104226253
ΠΕΙΡΑΙΑΣ                                                  ekritiko@otenet.gr


ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ
(ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ)

Κυρίες  και κύριοι,
Σας ευχαριστούμε για την πρόσκληση σας να παραβρεθούμε σήμερα στη συνεδρίαση της επιτροπής παραγωγής και εμπορίου προκειμένου να εκθέσουμε τις απόψεις και τις θέσεις του φορέα μας, για το μείζον θέμα της προστασίας του ανταγωνισμού στο υπό διαμόρφωση σχέδιο νόμου.
Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία χαιρετίζεται ασφαλέστατα και είναι προς την σωστή κατεύθυνση αλλά και έρχεται σε μία κρίσιμη περίοδο για την χώρα μας οικονομικά και σε μια μεταβατική περίοδο από πολιτικής και κοινωνικής απόψεως.
Η ελληνική οικονομία πέραν από τις εμφανείς διαθρωτικές της αδυναμίες και την έλλειψη ανταγωνιστικότητας της χαρακτηρίζεται και από την μονοπωλιακή και ολιγοπωλιακή δομή της.
 Χωρίς ίχνος υπερβολής μπορούμε να ισχυριστούμε ότι τα πάσης φύσεως καρτέλ νέμονται την ελληνική αγορά εις βάρος της εθνικής οικονομίας αλλά και της κοινωνίας γενικότερα

Στα θετικά σημεία του νομοσχεδίου αναμφισβήτητα πιστώνονται τα ακόλουθα :

Το ενιαίο κείμενο του νέου νόμου διότι κατά αυτό τον τρόπο πραγματικά αποφεύγεται ο κίνδυνος αλληλοσυγκρουόμενων διατάξεων στα θετικά επίσης πιστώνονται το άρθρο 22 όπου προβλέπεται διαδικασία αξιολόγησης της λειτουργίας της επιτροπής από ελεγκτές αναγνωρισμένου κύρους και ανεξαρτησίας όπως ο ΟΟΣΑ , το άρθρο 23 όπου διευρύνονται οι γνωμοδοτικές ικανότητες της επιτροπής ανταγωνισμού και της δίνεται η δυνατότητα να διατυπώνει γνώμη σχετικά με σχέδια νόμων και λοιπών κανονιστικών ρυθμίσεων προλαμβάνοντας έτσι πολλά προβλήματα εν τη γένεση τους, το άρθρο 24 όπου προβλέπεται αποτελεσματικότερος βαθμός συνεργασίας της επιτροπής με τις υπόλοιπες ρυθμιστικές αρχές αποφεύγοντας έτσι περιττό όγκο εργασίας αλλά και προβλημάτων προς τις επιχειρήσεις , το άρθρο 25 που προβλέπει την ενίσχυση των εξουσιών της επιτροπής επί των παραβάσεων. 
Στα ιδιαίτερα θετικά συγκαταλέγεται και το άρθρο 33 όπου προβλέπεται η δυνατότητα συγκρότησης ειδικών τμημάτων ανταγωνισμού στο διοικητικό εφετείο Αθηνών κάτι στο οποίο και θα επιμείνουμε και θα πιέσουμε προκειμένου να πραγματοποιηθεί άμεσα λόγω α) της διαπίστωσης ότι η διοικητική δικαιοσύνη στην Ελλάδα πάσχει β) το απόλυτα εξειδικευμένο του αντικειμένου που απαιτεί ειδικές γνώσεις.

Στα αρνητικά σημεία του νομοσχεδίου πιστώνονται τα ακόλουθα:
Το όλο πλέγμα του υπό διαμόρφωση προτεινόμενου σχεδίου νόμου κρίνουμε ότι είναι κατώτερο των σημερινών οικονομικών και κοινωνικών περιστάσεων. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου κρίνουμε εκ της εμπειρίας μας ότι θα προσομοίαζε καλύτερα λειτουργικά στις συνθήκες που  επικρατούσαν στην ελληνική οικονομία και κοινωνία της δεκαετίες του 1980 , 1990 και του 2000
Είναι η πρώτη φορά στην νεότερη ελληνική ιστορία που συγκεκριμένα πλέγματα και καρτέλ οικονομικών συμφερόντων δυστυχώς αποδεικνύονται ισχυρότερα της εκάστοτε κυβέρνησης, πόσο μάλλον της επιτροπής ανταγωνισμού.
Για να συγκεκριμενοποιήσουμε τα ανωτέρω και να μην κατηγορηθούμε ότι λαϊκίζουμε αναφέρουμε τα ακόλουθα χαρακτηριστικά παραδείγματα ανά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας:

 α) στις αερομεταφορές ο περίφημος «γάμος» και η συγχώνευση συμφερόντων της ολυμπιακής αεροπλοΐας και της Aegean , δηλαδή για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους , τα οικονομικά συμφέροντα που εκπροσωπούνται από τον κ. Βγενόπουλο και από τον κ.  Βασιλάκη. Η συγχώνευση των δύο παραπάνω εταιρειών πραγματικά δημιουργούσε ένα απόλυτο μονοπώλιο στις εσωτερικές αερομεταφορές κατά τέτοιο τρόπο μάλιστα που θα έπρεπε να διδάσκεται προς υπόδειγμα στα πανεπιστήμια. Η ελληνική επιτροπή ανταγωνισμού δεν έπραξε ουδέν το ουσιαστικό με αποτέλεσμα την μερική λύση στο θέμα να δώσει η ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού , που απαγόρευσε την συγχώνευση των δύο εταιρειών και πάλι όμως η λύση είναι αποσπασματική διότι υπάρχει ουσιαστική έλλειψη ανταγωνισμού καθότι οι δύο εταιρείες με την δεσπόζουσα θέση που υπάρχει στην αγορά και σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας διαμοιράζουν τις περιοχές δραστηριοτήτων τους με τη ολυμπιακή αεροπλοΐα να εστιάζει στις εσωτερικές αερομεταφορές και με την Aegean στις αερομεταφορές του εξωτερικού. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή , το εισιτήριο μετα επιστροφής για το ακριτικό νησί της Κω από 120€ σχετικό κόστος , πριν από 7 μήνες το ίδιο εισιτήριο έφτασε να κοστίζει περίπου 230€. Τα αποτελέσματα της έλλειψης ουσιαστικού ανταγωνισμού στις αεροπορικές μεταφορές είναι τραγικό, όχι μόνο για το τελικό καταναλωτή αλλά και για ολόκληρες γεωγραφικές περιφέρειες της χώρας , οι οποίες στην ουσία με την μείωση των μετακινήσεων λόγω του ανωτέρω γεγονότος πλήττονται οικονομικά και εμπορικά και απομονώνονται και έχει επίσης και καταλυτικές συνέπειες στην στήριξη των μικρομεσαίων οικογενειακών τουριστικών επιχειρήσεων, διότι κατά αυτό τον τρόπο ακυρώνονται στην πράξη τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού, της εργατικής εστίας , του ΕΟΤ και του ΟΓΑ, διότι είναι ασύμφορη η πρόσβαση για τους κοινωνικούς τουρίστες σε περιοχές όπως τα νησιά το ανατολικό και Βορείου Αιγαίου της Κρήτης κτλ

β) το καρτέλ των διυλιστηρίων. Όπως είναι γνωστό τας πάση , ότι στην αγορά των καυσίμων επικρατεί ένα ιδιότυπο καρτέλ που ακόμα και σε περιόδους πτώσης των τιμών του πετρελαίου διεθνώς στην Ελλάδα οι τιμές των καυσίμων παραμένουν προκλητικά σταθερές χωρίς να μειώνονται , είτε στην σημερινή εποχή, όπου η διεθνής άνοδος της τιμής του πετρελαίου αξιοποιείται μονόπλευρα από το συγκειμένου καρτέλ, για να αυξάνεται η τιμή της βενζίνης εις βάρος του καταναλωτή.
Αν θέλουμε να εστιάσουμε περισσότερο μπορούμε να πούμε ότι τα διυλιστήρια της Motor Oil συμφερόντων της οικογενείας Βαρδινογιάννη , τα ελληνικά πετρέλαια όπου στρατηγικός εταίρος είναι η οικογένεια Λάτση και η Jet Oil συμφερόντων της οικογένειας Μαμιδάκη  ελέγχουν περισσότερο από το 90% της αγοράς καυσίμων και πετρελαιοειδών

γ) στον τομέα του τουρισμού όπου δύο πολυεθνικοί Tour Operator οι Thomas Cook και TΟΙ ελέγχουν το 90% της  incoming εισερχόμενης τουριστικής κίνησης της χώρας μας, με καταλυτικές συνέπειες για το ελληνικό τουριστικό προϊόν αλλά και τη τύχη και επιβίωση δεκάδων χιλιάδων μικρομεσαίων οικογενειακών τουριστικών επιχειρήσεων. Οι ανωτέρω 2 τουριστικοί οργανισμοί εκμεταλλευόμενοι τη δεσπόζουσα θέση στην αγορά χρησιμοποιούν εναρμονισμένες τακτικές και μεθόδους όπως οι προκρατήσεις χιλιάδων αεροπορικών θέσεων στις αεροπορικές εταιρίες charter με αποτέλεσμα να παρατηρείται το φαινόμενο να ζητούν μεμονωμένοι τουρίστες να ταξιδέψουν στη χώρα μας και να εμφανίζονται συγκεκριμένες πτήσεις πλήρης όταν οι ίδιες αυτές πτήσεις πετούν στην Ελλάδα με άδεια ή μισογεμάτα αεροπλάνα, αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι η επιβολή του καταστροφικού συστήματος all inclusive που το νέμονται τεράστιες πολυεθνικές ξενοδοχειακές μονάδες με αποτέλεσμα τον εξαπονδρισμό ολόκληρών τοπικών οικονομιών και κοινωνιών. Χαρακτηριστικό της ισχύος των παραπάνω ολιγοπωλίων είναι ότι όταν ακόμα και ο υφυπουργός Πολιτισμού κος Νικητιάδης ένας έγκριτος νομικός και εξαίρετος άνθρωπος προσπάθησε να περιορίσει το σύστημα all inclusive με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που προσπάθησε να πάρει απέτυχε.
Δ) το τραπεζικό καρτέλ όπου κατόπιν του επίπονου αγώνα των ενώσεων των δανειοληπτών έχουν δει το φως της δημοσιότητας πολλές από τις αθέμιτες και εναρμονισμένες τακτικές του με αποτέλεσμα να δημιουργεί τεράστιες στρεβλώσεις στη λειτουργία της Εθνικής οικονομίας, όταν στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο της βαθειάς ύφεσης κρατάει απολύτως κλειστές τις στρόφιγγες του δανεισμού τόσο προς τις επιχειρήσεις όσο και προς τα νοικοκυριά με καταστροφικά για την οικονομία αποτελέσματα, παρά το γεγονός ότι έχει επιδοτηθεί από τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων είτε υπό τη μορφή ρευστότητας είτε υπό τη μορφή εγγυήσεων με πλέον των 90δις ευρώ και όταν την ίδια στιγμή δανείζεται με ιστορικά χαμηλά επιτόκια από την ευρωπαϊκή κεντρική τράπεζα της τάξεως του 1%. Άλλα καρτέλ που μπορούμε να αναφέρουμε είναι των υπερμάρκετ, των σούπερ μάρκετ, της ένδυσης κ.λ.π. και εδώ διατυπώνουμε το ερώτημα και αναμένουμε σαφή και πειστική απάντηση, τι έπραξε, τι πράττει ή τι μπορεί να πράξει η επιτροπή ανταγωνισμού για όλα τα ανωτέρω. Επίσης εκφράζουμε τη διαφωνία μας ως προς το άρθρο 12 και τις αλλαγές που επιφέρει στη δομή και την οργάνωση της επιτροπής με στόχο την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της. Προτείνουμε την αύξηση και όχι την μείωση των μελών της επιτροπής με επιπλέον μέλη που θα προέρχονται ένα μέλος από το συμβούλιο της επικρατείας, ένα μέλος από τη σύνθεση δικαστών Αρείου Πάγου, ένα μέλος από την ακαδημαϊκή κοινότητα των καθηγητών πανεπιστημίου, ένα μέλος από την κεντρική ένωση επιμελητηρίων Ελλάδος και ένα μέλος εξ περιτροπής από τους κατά τόπου εμπορικούς συλλόγους. Κατά αυτό τον τρόπο πιστεύουμε ότι θα επιτευχθεί η πραγματική ανεξαρτησία της επιτροπής. Επίσης στο άρθρο 36 εκφράζουμε την ένσταση μας όσο αφορά την αόριστη διατύπωση στο να εξετάζονται οι καταγγελίες εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος. Σε κάθε περίπτωση το χρονικό διάστημα θα πρέπει να είναι σαφές και συγκεκριμένο γιατί αλλιώς ανοίγονται όπως έχει αποδειχθεί από την πράξη ύποπτα παράθυρα. Όσον αφορά τα άρθρα 38,39.40 και 43 διαφωνούμε και στην ουσία αυτό που προτείνουμε είναι η επιτροπή ανταγωνισμού να αποκτήσει τη δομή οργάνωσης και λειτουργίας του ΣΔΟΕ με εξωτερικά κλιμάκια ελέγχου που να πραγματοποιούν αιφνιδιαστικού ελέγχους σε ύποπτες επιχειρήσεις να ελέγχουν τον τρόπο τιμολόγησης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους και παράλληλα κατά το πρότυπο του ΣΔΟΕ η επιτροπή ανταγωνισμού να αποκτήσει το δικό της εισαγγελικό λειτουργό ο οποίος να έχει το δικαίωμα να εκδίδει εντάλματα σύλληψης κατάσχεσης αρχείων κ.λ.π. Επίσης προτείνουμε όσον αφορά τις ποινικές κυρώσεις προκειμένου να αποτελέσουν ανασταλτικό και αποτελεσματικό παράγοντα  να λάβουν κακουργηματική μορφή. Επίσης διαφωνούμε με τη διατύπωση του άρθρου 12 όπου δίνεται η δυνατότητα το 80% του συσσωρευμένου πλεονάσματος της επιτροπής ανταγωνισμού να διατίθεται ως έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού. Τα ανωτέρω ποσά πρέπει να παραμένουν στη διάθεση της επιτροπής και να χρησιμοποιούνται για ενδελεχείς, επιστημονικές, κλαδικές έρευνες λειτουργίας της αγοράς και επίσης για τη διεξαγωγή επιμορφωτικών εκπαιδευτικών σεμιναρίων που να απευθύνονται σε επαγγελματικά στελέχη μικρομεσαίων επιχειρήσεων της αγοράς καθώς και σε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό όπως δικηγόροι, οικονομολόγοι κ.λ.π.
Κλείνοντας εκφράζουμε την ελπίδα οι θέσεις και οι απόψεις μας να ληφθούν υπόψη σε μία εποχή κατά την οποία η αγορά καρτελοποιείται, η ακρίβεια καλπάζει εξ αυτού του γεγονότος, η πρωτοφανής ύφεση δημιουργεί μέσα στο 2011 1.000.000 άνεργους από τις δεκάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που κλείνουν, 80.000 νοικοκυριά είναι με κομμένο ρεύμα στο σπίτι τους και 1.000.000 δανειολήπτες αδυνατούν να αποπληρώσουν τις πάσης φύσεως μορφής δανειακές τους υποχρεώσεις δεχόμενοι την ίδια στιγμή την ολομέτωπη επίθεση των εισπρακτικών μηχανισμών του τραπεζικού καρτέλ.



                                                                                    -Ο-
 ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΚΡΗΤΙΚΟΣ Σ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου